Forpakning SupporterSmil Langhus Jenter 2006.

Slik solgte Endre 150 dugnadspakker med tannbørster

– Det viktigste er å ikke være for beskjeden, men å bruke nettverket og spørre pent når man har mulighet. Den som ikke våger får heller aldri solgt noe, sier Endre Leiknes til SupporterSmil

Han er gammel fotballspiller, trener, lagleder og oppmann gjennom mange år. Nå er han i tillegg også fotballpappa og følger sin snart 13 år gamle datter til trening og kamp.

– Denne helgen spilte jentene kamper både lørdag og søndag, og det endte med tre seire og et tap. Nå er jentene så store at det fort blir mye kostnader til deltakelse på trening, utstyr, reiser, turneringer (osv.). Man kommer ikke utenom at laget vårt trenger dugnadsinntekter, forteller Endre.

Han har ikke helt oversikt over alle kostandene, men takket være flere dugnader så blir idrettsdeltakelsen overkommelig for de 26 jentene på laget. Selv om det er 15 år siden nå, så benytter han seg av erfaringen som tidligere selger. Og da lærte han at det verste som skjer om man spør om noe, er å få «nei takk». Farligere er det ikke.

Fremhev formålet fremfor å selge

– Min erfaring er at mange kvier seg for å selge. Men man må ikke nødvendigvis «selge», men heller fremheve formålet og deretter fortelle hvordan andre kan bidra. Da blir det hyggeligere og folk flest blir veldig positive når man presenterer dugnaden. Jeg skal gi deg et eksempel:

«Min datter spiller fotball på 2006-laget til Langhus. Det er et supert lag med flinke jenter som har lyst å delta på flere turneringer i sommer, inkludert Arvika Cup, som blir lagets første utenlandstur. De gleder seg masse til sommeren! For at hele laget skal kunne være med gjør vi dugnader. Akkurat nå selger vi en fire-pakning med miljøvennlige tannbørster av bambus til kun 120 kroner. Har ikke du bruk for en firepakning med tannbørster? Bare så du vet, så går 60 prosent, hele 72 kroner, direkte til å støtte fotballaget.»

På jobben snakker jeg med de fleste og da fungerer dette stort sett veldig bra. De føler at de bidrar til noe positivt og ikke at de blir prakket på produkter.

Ha med deg en pakke eller tre – uansett hvor du er

– Det fine med SupporterSmils tannbørster er at det er så enkelt å alltid ha med seg en pakke, to eller tre! Det gjør at man faktisk kan selge over alt, forteller Endre med et lurt selgersmil.

– Jeg treffer jo folk i ulike sammenhenger både jobb og privat. Og alt er så mye enklere når man kan overlevere og motta betaling med en gang. Raskt og effektivt. Men jeg snakker bare med folk jeg har en viss kjennskap til, for det er viktig å fremstå litt beskjedent.

– Jeg har solgt på toget, på kjøpesenter, på kafé, etter en økt på treningssenteret. Her finnes det ikke begrensninger. Men det er viktig å vurdere at man ikke blir for pågående i slike sammenhenger, fremhever han på nytt.

Direkte meldinger selger mer enn publisering på Facebook.

– Jeg har lagt ut innlegg på Facebook, men det viktigste jeg gjør er å sende direktemeldinger til de jeg kjenner. Da starter jeg med de jeg kjenner best, og sender ut noen meldinger nå og da, når jeg har litt tid, til de venner og bekjente.

– Nei, jeg får ikke svar hos alle. Og noen takker også høfflig nei takk. Men det skader jo aldri å spørre. Det viktigste er å være personlig og spørre en-til-en. Dessuten så får jeg mange fine tilbakemeldinger og mange synes også det er fint at jeg spør.

– Samtidig kan det også være lurt å si at man kan levere eller sende i posten når man snakker med de. Alltid fint å være løsningsorientert før man forsøker å selge et dugnadsprodukt.

– Nå har jeg stoppet på 150 forpakninger. Det har allerede kommet noe flere bestillinger, men jeg har sagt at de må vente til neste dugnad, avslutter Endre fornøyd med innsatsen for laget.

Vi oppsummerer Endres 3 anbefalinger:

  1. Fremhev formålet med dugnaden– fremfor å alene fokusere på produktet.
  2. Ha alltid med deg en pakke eller tre– det er ingen begrensning på hvor man kan selge.
  3. Sosiale medier er fint– men private meldinger gjør at flere leser budskapet og støtter opp om dugnaden.

Test selv: Få tilsendt gratis vareprøve.